|   :: strona główna   |   :: forum   |  :: chiptuning  |  :: street racing  |  :: kontakt  |


Artykuły
MAREK STASZEWSKI


Autorem wszystkich artykułów zamieszczonych w tym dziale strony jest Marek Staszewski; wykładowca, elektronik, specjalista z dziedziny silników wysokoprężnych, ich elektronicznego sterowania oraz diagnostyki i napraw. Właściciel firmy Master's Tuning.

W zamieszczonym na tej stronie cyklu artykułów, autor bardzo szeroko omawia techniczne zagadnienia zwiazane z budową i zasadami działania silników wysokoprężnych. Znajdziecie także informacje o modyfikacjech silników diesla.

Dowiedz się więcej o silnikach diesla, budowie, zasadach ich pracy a zrozumiesz jak co to jest i jak działa chiptuning! Dowiesz się także jak eksploatować silniki w różnych warunkach aby zapewnić ich właściwa pracę. Zapraszamy do lektury.


16 ZAWORÓW
W 1996r. w pojazdach koncernu GM pojawił się nowy, 16-zaworowy diesel z wtryskiem bezpośrednim który jest ciekawym uzupełnieniem serii silników ECOTEC. więcej

CIĘŻKI, PORANNY ROZRUCH
Nadeszła wiosna a wraz z nią cieplejsze noce i poranki. Diesle łatwiej uruchamiają, właściciele się cieszą. Jednak nie wszyscy użytkownicy mają powody do radości, gdyż niektóre diesle jakby „nie dostrzegały” nadchodzącej wiosny i mimo dodatniej temperatury otoczenia nadal są trudne w rozruchu. więcej

KULTURA PRACY SILNIKA
Współczesne silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim charakteryzują się „wysoka kulturą pracy”. Pod tym pojęciem należy rozumieć cichobieżność oraz równomierność jego pracy w każdym zakresie obrotów. więcej

AWARIE
Od momentu kiedy wynalazek Rudolfa Diesela zaadaptowano do napędu pojazdów, zdarzają się jego usterki,  które według mojej osobistej oceny możemy podzielić na dwie grupy przyczynowe. Pierwsza grupa to usterki wynikające ze złego stanu technicznego silnika, - druga to awarie układu zasilania i osprzętu, powodujące jego unieruchomienie. więcej

ELEKTRONICZNIE STEROWANA POMPA WTRYSKOWA
Coraz więcej pojazdów  z silnikami wysokoprężnymi posiada elektronicznie sterowaną pompę wtryskową. Elektronizacja diesla stała się konieczna ze względu na coraz to ostrzejsze normy odnoszące się do ograniczenia emisji substancji toksycznych przez te silniki. więcej

IV GENERACJA DIESLA
Niespełna 5 lat temu konstruktorzy pracujący nad aparaturą wtryskową  wyciągnęli  nowego „asa z rękawa”. Wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa common rail . Absolutny hit w dziedzinie zasilania silników wysokoprężnych. więcej

KONSTRUKCJE SILNIKÓW
Słyszałem niedawno wypowiedź jednego z właścicieli diesla, że elektronika stosowana do sterowania silnikiem wysokoprężnym została celowo zainstalowana w pojazdach przez producenta aby utrudnić użytkownikom życie i zmusić ich jakoby do naprawiania swoich pojazdów w drogich serwisach.
więcej

MECHANICY I PROCESORY
Sprzęt, szkolenie oraz dostęp do informacji, to trzy główne problemy z którymi zaczną się borykać niezależne warsztaty naprawiające aparaturę wtryskową diesla, i aby pozostać na „topie” muszą się liczyć z poważną ich realizacją w praktyce.
więcej

NIEKONWENCJONALNE SYSTEMY WTRYSKOWE COMMON RAIL
Wymagania w zakresie poprawy parametrów pracy, zmniejszenia emisji substancji toksycznych, oraz hałasu a także zużycia paliwa, które będą stawiane silnikom wysokoprężnym po roku 2005, wymusiły na konstruktorach aparatury wtryskowej poszukiwanie nowych, niekonwencjonalnych rozwiązań wtrysku paliwa, bardziej wydajnych od obecnie stosowanych wysokociśnieniowych pomp wtryskowych.
więcej

DIAGNOŚCI I DIAGNOSTOPY
Nowe technologie, oraz rozwiązania konstrukcyjne, a także elektronizacja systemów sterujących nie tylko silnikiem ale i innymi systemami zabudowanymi na samochodzie przysparzają wiele kłopotów  niezależnym warsztatom naprawczym.
więcej

AWARIE NASTAWNIKÓW
Współczesne pojazdy, napędzane silnikami wysokoprężnymi, wyposażone są w układy wtryskowe w których sam wtrysk paliwa oraz procesy z nim związane nadzorowane są przez elektroniczną jednostkę sterującą (ECU).
więcej

POMPA STEROWANA ELEKTRONICZNIE FIRMY LUCAS
Na początku lat 90-tych angielska firma Lucas opracowała i wdrożyła do produkcji seryjnej nową, rozdzielaczową, elektronicznie sterowaną, promieniową pompę wtryskową. EPIC, to jej handlowy kryptonim. więcej


NOWE POMPY STEROWANE ZAWOREM MAGNETYCZNYM
Zastanawiając się nad konstrukcjami układów  zasilania silników wysokoprężnych zadaje sobie pytanie: czy rozdzielaczowe pompy wtryskowe mają jakąkolwiek przyszłość w epoce systemów common rail i pompo-wtryskiwaczy? więcej

POWIETRZE W PALIWIE
Powietrze dostające się wraz z paliwem do pompy wtryskowej bywa przyczyną niewłaściwej pracy silnika wysokoprężnego. Problem ten dotyczy wszystkich silników wysokoprężnych, bez względu na system układu wtryskowego paliwa.
więcej

POMPOWTRYSKIWACZE
Idealne rozpylenie paliwa oraz dokładne jego wymieszanie z powietrzem znajdującym się w cylindrze ma bardzo istotny wpływ na przebieg spalania w silniku a także na skład spalin emitowanych przezeń do atmosfery.
więcej

PROCES SPALANIA
Wsłuchując się w pracę silnika wysokoprężnego, często zastanawiam się nad procesami które zachodzą w jego wnętrzu, a w szczególności nad procesem zapłonu  paliwa. Jest to bowiem najważniejszy proces w silniku z zapłonem samoczynnym, od którego zależy jego poprawna praca oraz czystość spalin które emituje on do atmosfery.
więcej

CZYNNOŚCI REGULACYJNE
O poprawnej pracy silnika wysokoprężnego decyduje wiele czynników, spośród których niebagatelną rolę odgrywa prawidłowa jego regulacja.
więcej
 


 
 


Wszystkie zamieszczone na tej stronie artykuły są własnością ich autora i nie mogą być kopiowane oraz wykorzystywane w całości lub części bez jego zgody.

 

     
 


Wszelkie prawa zastrzeżone (c) Master's Tuning
Wykonaie serwisu: 3D-media