|   :: strona główna   |   :: forum   |  :: chiptuning  |  :: street racing  |  :: kontakt  |

 
 
 
Kultura pracy silnika
Marek Staszewski

Współczesne silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim charakteryzują się „wysoka kulturą pracy”. Pod tym pojęciem należy rozumieć cichobieżność oraz równomierność jego pracy w każdym zakresie obrotów. Zastosowanie wtrysku bezpośredniego w silnikach przeznaczonych do napędu samochodów osobowych stało się konieczne ze względu na ostre normy spalin a silniki na komorach wstępnych, mimo stosowanej na szeroką skalę systemów recylkulacji a także katalizatorów, nie spełniały tych norm. W związku z powyższym niemożliwa stała się adaptacja starych systemów wtryskowych i konstruktorzy zmuszeni zostali do wprowadzenia zmian konstrukcji komór spalania oraz podwyższenia ciśnienia wtryskiwanego paliwa. Dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy tzw. dwusprężynowych wyciszono pracę silnika. Wtryskiwacz taki posiada zdolność rozdzielenia dawki wtryskiwanego paliwa na dwie fazy tzw. dawkę pilotującą i wtrysk zasadniczy. Paliwo tłoczone przez pompę wtryskową podnosząc iglicę wtryskiwacza, pokonuje najpierw opór jednej sprężyny a następnie drugiej, przez co najpierw zostaje wtryśnięty mały około 15-20 % dawki zasadniczej ładunek pilotujący, który zapalając się gwałtownie podnosi temperaturę w komorze i do wytworzonego już płomienia następuje wtrysk zasadniczy. Przebieg spalania jest łagodny i nie powoduje metalicznych stuków, przez co silnik pracuje cicho. Ponieważ te konstrukcje silników są mocno przeładowane powietrzem ( ciśnienie turbodoładowania wynosi 1,5-1,7 atm.) paliwo wtryśnięte przez pięcio otworkowy wtryskiwacz pod bardzo wysokim ciśnieniem, zostaje dokładnie wymieszane z powietrzem i nieomal całkowicie spalone. Należy pamiętać że do wymiany końcówek w tych wtryskiwaczach konieczny jest specjalny próbnik, gdyż na zwykłym próbniku nie jesteśmy w stanie sprawdzić ani wyregulować ciśnienia otwarcia poszczególnych faz wtrysku. Dlatego po stwierdzeniu wadliwej ich pracy zaleca się wymianę na nowe, fabrycznie ustawione, bo tylko takie zapewnią cichą pracę silnika i „górskie powietrze” z rury wydechowej. Ale sposób wtryśnięcia i spalania się paliwa w cylindrze to jeszcze nie wszystko. Do pełni szczęścia potrzebne jest jeszcze odpowiednio wysokie ciśnienie wtrysku i jego wielkość, oraz ściśle określony czas w którym ma on nastąpić, a spełnienie tych parametrów może nam zapewnić tylko sterowanie elektroniczne. Dlatego w sterowaniu pracą nowoczesnego diesla „pierwsze skrzypce” gra elektronika. Bez niej, bariery stawiane przez normy czystości spalin są nie do pokonania. Nowe, elektronicznie sterowane rozdzielaczowe pompy wtryskowe w których wielkość dawki jest określana przez czas otwarcia zaworu magnetycznego, z tłoczkami promieniowymi są w stanie wytworzyć ciśnienie dochodzące do 1750 bar.(atm). Ze względu na tak wysokie ciśnienie bardzo ważnymi elementami układu wtryskowego stały się przewody wtryskowe oraz zachodzące w nich zjawiska falowe. Fale ciśnienia, powstające w przewodzie przesuwają się w kierunku tłoczenia paliwa czyli od pompy do wtryskiwacza. Po zakończeniu procesu wtrysku następuje zjawisko odbicia fali ciśnienia i nakładanie się fal na siebie. Zawory odcinające zamontowane u wyjścia pompy wtryskowej mają za zadanie zdławić odbite fale ciśnienia uniemożliwiając w ten sposób ponowne uniesienie się iglicy rozpylacza w końcowej fazie procesu tłoczenia lub bezpośrednio po nim. Zapobiega to powstawaniu niepożądanych dodatkowych dotrysków paliwa, które mogłyby niekorzystnie wpłynąć na pracę silnika. Jakkolwiek niektórzy konstruktorzy celowo wywołują zjawiska falowe uzyskując w ten sposób podbicie ciśnienia wtrysku, to inni walczą z eliminacją tego zjawiska skracając do niezbędnego minimum długość przewodów wtryskowych, oraz stosują różne tłumiki pulsacji ciśnienia tak jak to ma miejsce w wysokociśnieniowym systemie common rail, bowiem zjawiska te mogłyby wprowadzać dodatkowe zakłócanie pracy systemu. Dlatego z przewodami wtryskowymi należy postępować delikatnie nie dopuszczając do powstawania naprężeń montażowych. (nie wyginać ich).

Wszystkie wyżej opisane procesy i zjawiska mają kluczowe znaczenie, zapewniające że połączeniu z dynamiką nasz diesel pracuje równo i cicho co w daje satysfakcję użytkownikowi.
 


 
 
 


Wszystkie zamieszczone na tej stronie artykuły są własnością ich autora i nie mogą być kopiowane oraz wykorzystywane
w całości lub części bez jego zgody.

 

 
     
 

Wszelkie prawa (c) Autoelektronika, Marek Staszewski
Wykonanie serwisu: 3Dmedia

 
 

 spis artykułów   strona główna