|   :: strona główna   |   :: forum   |  :: chiptuning  |  :: street racing  |  :: kontakt  |

 
 
 
Mechanicy i procesory
Marek Staszewski

Sprzęt, szkolenie oraz dostęp do informacji, to trzy główne problemy z którymi zaczną się borykać niezależne warsztaty naprawiające aparaturę wtryskową diesla, i aby pozostać na „topie” muszą się liczyć z poważną ich realizacją w praktyce. Do niedawna diagnostyka i naprawa osprzętu paliwowego silników wysokoprężnych nie sprawiała warsztatom wielkich trudności. Wystarczyło ze warsztat dysponował kilkoma urządzeniami specjalistycznymi przeznaczonymi do tego celu, a pracownik wykonujący obsługę legitymował się minimalną wiedzą w tym zakresie. Często sami użytkownicy-„majsterkowicze” samodzielnie dokonywali prostych czynności obsługowych, polegających na wymianie filtrów czy przepalonej świecy żarowej, tym samym oszczędzając na stosunkowo kosztownych naprawach warsztatowych. Moment, w którym pod maską naszego diesla pojawiła się elektronika, mikroprocesorowe układy sterujące (edc), pompa sterowana elektronicznie, uważać należy za przełom w dziedzinie konstrukcji aparatury wtryskowej, stawiający nowe wymagania wobec warsztatów, oraz osób wykonujących naprawy. Elektronizacja diesla stała się konieczna ze względu na coraz ostrzejsze normy dotyczące emisji szkodliwych substancji. Dotychczasowe klasyczne systemy wtryskowe przestały spełniać kryteria w tym względzie. Zastosowanie sterowania elektronicznego diesla przysporzyło wiele kłopotów obsługującym ich warsztatom. Urządzenia warsztatowe, służące do diagnostyki aparatury wtryskowej przestały być w pełni przydatne, a osoby obsługujące muszą posiadać duży zasób wiedzy z dziedziny elektroniki. Przyczyn awarii systemu może być bardzo wiele i trudno osobie naprawiającej jednoznacznie postawić właściwą diagnozę np. Na podstawie objawów. Z tego powodu niezbędnym narzędziem w warsztacie stał się tester elektronicznych urządzeń sterujących. Elektroniczne systemy sterowania (edc) są w pełni diagnozowalne. W przypadku uszkodzenia osprzętu elektronicznego, system automatycznie przechodzi w tzw. Awaryjny tryb pracy. Polega to np. Na zastąpieniu wartości błędnego sygnału z uszkodzonego czujnika, lub jego braku, sygnałem zastępczym o wartości średniej, zaprogramowanej w pamięci sterownika przez producenta. Stan ten objawia się zmniejszeniem osiągów silnika i sygnalizowany jest lampką kontrolną umieszczoną w desce rozdzielczej która się zapala. Możliwa jest też dalsza kontynuacja jazdy, lecz spadek dynamiki, trudności z rozruchem i inne objawy zmuszają do złożenia wizyty w warsztacie. Informacje o ewentualnych uszkodzeniach są zapisywane w wewnętrznej pamięci sterownika w postaci kodów błędów. Po podłączeniu odpowiedniego testera do gniazda diagnostycznego pojazdu, kody te można odczytać ze sterownika. Stanowią one bezcenną informację dla naprawiającego, gdyż wskazują uszkodzony element lub zespół, zawężając tym samym pole poszukiwań usterki. Interpretacja znaczenia poszczególnych kodów błędów wymaga od diagnozującego dużego doświadczenia, bowiem często zdarza się że uszkodzony element wprowadza zakłócenia, które wpływają na pracę innych elementów, i sterownik rejestruje w pamięci ich uszkodzenie mimo ich pełnej sprawności. Bardzo pomocnymi przy diagnozowaniu informacjami, dotyczącymi pracy systemu, jest odczyt wartości rzeczywistych bezpośrednio ze sterownika. Pozwala to na kontrolowanie parametrów pracy silnika takich jak: obroty; temperatury; ciśnienia; wartości wymagane przez sterownik; informacje dotyczące aktywności danych czujników i elementów oraz wiele innych. To wszystko daje nam możliwość precyzyjnej regulacji silnika. Nowoczesne urządzenia diagnostyczne posiadają także możliwość tzw. Testu podzespołów wykonawczych. Polega to na uaktywnianiu przez diagnostę poszczególnych zespołów i czujników, co pozwala na ocenę ich sprawności na unieruchomionym silniku. Odbywa się to poprzez złącze diagnostyczne badanego pojazdu i jest bardzo pomocne podczas poszukiwania uszkodzenia. Chciałbym podkreślić że ustawianie na „ucho lub oko” nowoczesnych diesli przestało być możliwe. Ten zatem, kto chce profesjonalnie naprawiać elektronikę sterującą dieslem nie uniknie nabycia odpowiednich przyrządów diagnostycznych.
 


 
 
 


Wszystkie zamieszczone na tej stronie artykuły są własnością ich autora i nie mogą być kopiowane oraz wykorzystywane
w całości lub części bez jego zgody.

 

 
     
 

Wszelkie prawa (c) Autoelektronika, Marek Staszewski
Wykonanie serwisu: 3Dmedia

 
 

 spis artykułów   strona główna