|   :: strona główna   |   :: forum   |  :: chiptuning  |  :: street racing  |  :: kontakt  |

 
 
 
 

Modyfikacja sterownika

Metoda ta polega na zmianach dokonywanych w programie pracy silnika.

Program pracy silnika zapisany jest w postaci map bitowych w pamięci głównej urządzenia sterującego (ECU). Zmiany dokonane w bitmapach dotyczą takich parametrów jak:
-dawka paliwa
-kąt wtrysku
-ciśnienie turbodoładowania
-limiter obrotów
-ciśnienie paliwa w railu (dotyczy systemów Common Rail)

Ponadto modyfikacja obejmuje korektę parametrów pracy układu EGR, zmienia się wymagania dotyczące ograniczeń dawki paliwa, oraz turbodoładowania.
Jak wiemy temperatura paliwa i powietrza jest funkcją gęstości, bowiem inną gęstość będzie miało paliwo w temperaturze +50 stopni a inną w temperaturze –50. To samo dzieje się z powietrzem , czym chłodniejsze tym większa gęstość. Większość map bitowych w których zapisane są parametry pracy silnika są w funkcji temperatury i prędkości obrotowej silnika.

Modyfikację sterownika możemy także przeprowadzić za pomocą symulatora.Symulator to mikroprocesorowe urządzenie pozwalające na dokonywanie zmian w programie "in real time" czyli podczas pracy silnika. W tym celu, wstępnie zmodyfikowany program ładujemy do bufora i uruchamiamy silnik. Dokonywanie zmian "na żywym organiźmie" umożliwia bardzo precyzyjne dostrojenie programu indywidualnie do wymagań klienta. Istnieje także możliwość eliminacji niepożądanych zjawisk które towarzyszą w czasie modyfikacji jak szarpanie, dymienie itp.

Metoda ta w porównaniu do metody z zastosowaniem modułu (boxu) jest lepsza gdyż sterowanie odbywa się w czasie rzeczywistym, podczas gdy moduł...................no właśnie.


Modyfikacja za pomocą modułu (boxu).

Box jest to moduł specjalizowany który jest wpinany pomiędzy jednostkę sterującą (ECU) a pompę wtryskową, zespół pompowtryskiwaczy lub zawór sterujący (pompy VP-44). Praca modułu w przypadku rozdzielaczowej pompy wtryskowej polega na stłumieniu sygnału zwrotnego z cewki transformatora różnicowego nastawnika dawki. Stłumiony (zakłócony – oszukany) sygnał o położeniu mechanizmu wyznaczenia dawki paliwa trafia do ECU. Na bazie tego sygnału ECU wprowadza dodatkowe korekty sygnału sterującego nastawnikiem co w rezultacie zwiększa dawkę paliwa. W przypadku tego typu modyfikacji możemy wpłynąć na wielkość dawki gdy pozostałe parametry pozostają bez zmian. Pozornie wzrasta ciśnienie turbodoładowania bowiem zwiększona dawka paliwa powoduje zwiększenie się dynamiki gazów spalinowych na wyjściu z kolektora wydechowego co ma wpływ na gwałtowny przyrost obrotów wirnika sprężarki. Celowo określam to zjawisko jako pozorne gdyż ECU monitoruje ciśnienie i na nieporządane nagłe wzrosty reaguje odpowiednio wysterowując zawór upustowy ograniczając owe ciśnienie. Ponadto mogą się pojawiać stany awaryjne systemu (notlaufy) gdyż zawory upustowe wzgl. regulacja kierownic sprężarki mają swoją bezwładność (opóźnienie w działaniu) i mogą zbyt wolno reagować na zbyt gwałtowne wzrosty ciśnienia. Przy programowych modyfikacjach nie występuje ten problem bowiem podnosimy wymagania sprężarki—czyli górną wartość ciśnienia turbodoładowania.

Zaletą boxu jest jego szybki montaż i demontaż. Podczas sprzedaży auta można szybko wymontować urządzenie i zamontować do np. świeżo nabytego pod warunkiem że posiada ten sam system wtryskowy.

Jeśli chodzi o programy to także można szybko powrócić do oryginału.
 

Komputer ECU w otwartej obudowie.
eprom - kość pamięci w której zaisany jest program.
Proces modyfikacji programu.
Modyfikowane są odpowiednie mapy bitowe.
Symulator firmy EVC.
Komputer ECU w obudowie.
Transmisja danych przez gniazdo diagnoastyczne.
Moduł (box) pozwala na zwiększenie dawki paliwa.
Różne rodzaje modułów działają i wyglądają podobnie.

 
 
 


 

 
     
 

Wszelkie prawa zastrzeżone (c) Master's Tuning
Wykonanie serwisu: 3D-media

 
 

 jak to robimy?   strona główna