|   :: strona główna   |   :: forum   |  :: chiptuning  |  :: kontakt  |

 

  EDC 17 i MED 17
NOWY SYSTEM STERUJĄCY SILNIKAMI

  W najnowszych modelach BMW, Audi, VW niektórych modelach SEATA i SKODY zastosowane są nowe systemy sterujące praca silnika EDC-17 i MED 17.
Budowa komputerów oparta jest na procesorze INFINEON TRICORE. Owe rozwiązanie stworzyło nowe możliwości dla konstruktorów w zakresie poprawy ekologi i osiągów silników a także kolejne trudne wyzwanie dla tunerów i firm tuningowych. Dokonanie modyfikacji nowych systemów EDC 17 i MED 17 jest niezwykle skomplikowanym procesem wymagającym dużej wiedzy oraz użycia specjalnych urządzeń i oprogramowania umożliwiającego współpracę z procesorem TRICORE. Chciałbym nadmienić w tym miejscu że zarówno do odczytu jak i programowania tych procesorów jest wymagany security password. Zastosowanie przez producenta kodów dostępu miało na celu uniemożliwienie zmian oprogramowania w ECU przez osoby niepowołane. Dysponując kodami źródłowymi jesteśmy w stanie wykonać modyfikację wszystkich sterowników których praca oparta jest na procesorze TRICOR.
 

-
BMW 177ps 204ps
-
Audi A4 A5 A6
-
Audi Q5 Q7
-
VW GOLF VI
-
VW SCIROOCCO
-
VW PASSAT oraz PASSAT CC
-
VW TIGUAN
-
VW TOUAREG
-
SEAT LEON
-
SKODA OCTAVIA
-
SKODA SUPERB
 

 Odczyt i programowanie wykonujemy przez złącze diagnostyczne auta po magistrali CAN lub K-line.  
W celu zapewnienia najwyższego poziomu naszych usług kasujemy także licznik programowań ECU co powoduje że nasze modyfikacje nie są wykrywalne w ASO. Ma to szczegulne znaczenie gdy dokonujemy modyfikacji nowych aut będących na gwarancji.

EDC 16
SYSTEM STERUJĄCY SILNIKAMI WYSOKOPRĘŻNYMI

  Wszelkie programowania systemów sterujących EDC-16 wykonujemy poprzez złącze diagnostyczne
W niektórych systemach kasujemy także liczniki programowań. Jest to szczególnie przydatne w okresie gwarancyjnym 

 a jak było kiedyś??

-
VW Touran TDI
-
T5 Bus TDI
-
Touareg TDI
-
Audi A3 2,0 Tdi 16V
-
Golf 5
-
Audi 4.0
-
W211 CDI
-
BMW 3.0d 204 albo 218 PS
-
C-Klasse CDI po maju 03
-
Alfa Multijet oraz Fiat 1.9 jtd po 08/03
-
Nissan dci
-
Renault dci po 8/03
-
Peugeot hdi

 


Coraz wyższe wymagania dotyczące norm spalin, zmusiły konstruktorów silników wysokoprężnych do opracowania nowego systemu wtryskowego EDC-16. Dzięki zastosowaniu szybkiego 32 bitowego procesora możliwa się stała realizacja wielofazowego wtrysku paliwa. Wtryskiwacze z zaworami piezoelektrycznymi umożliwiają kilkakrotne wtryskiwanie precyzyjnych dawek w czasie jednego cyklu pracy silnika.

Chiptuning tego systemu jest poważnie utrudniony. Do chwili obecnej w systemach EDC-15 program sterujący pracą silnika był zapisany w epromie. Wystarczyło go odczytać programatorem, dokonać stosownych zmian w oryginale i ponownie zaprogramować kość. W nowych systemach EDC-16 program zapisany jest w trzech elementach, między innymi w samym procesorze. Zatem sczytując zawartość epromu jesteśmy w posiadaniu tylko fragmentu programu. Jeśli w tej niepełnej zawartości którą sczytamy dokonamy zmian to nie będzie się zgadzała ogólna suma kontrolna programu i zniszczeniu ulegnie sterownik, bowiem procesor zapisze sobie w
swojej wewnętrznej pamięci ten fakt i odmówi z nami współpracy. Ponadto ten stopień zabezpieczenia zabezpiecza programy przed kopiowaniem. Program ten posiada indywidualne cechy pojazdu jak numer VIN oraz zakodowany immobilizer. Zamiana zawartości programów miedzy pojazdami jest wykluczona.
Do zgrywania zawartości programu oraz programowania sterownika służy specjalny programator który widać na zdjęciu po lewej stronie.
 

 

Za pomocą tego programatora jestem w stanie zgrać program z wszystkich elementów płyty głównej komputera oraz ponownie go wgrać.
 

 

Jest to swojego rodzaju zipper. Plik programu sterującego zgrany z komputera ma wielkość ok 480kb i dopiero inny program posiadający algorytmy sum kontrolnych ( tzw cks-um ) jest wstanie "rozzipować" do normalnego rozmiaru....czyli 1,044Mb, co umożliwia obróbkę zawartości.
 

 

Na uwagę zasługuje fakt że do odczytywania oraz programowania ECU konieczne jest wymontowanie komputera z samochodu. Nie ma możliwości programowania komputera systemu sterującego EDC-16 poprzez złącze diagnostyczne. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce a więc zasileniu komputera, procesor rozpoczyna stronicowanie pamięci wskutek czego zakłócony zostaje protokół transmisji danych i prawidłowy odczyt zawartości programu staje się niemożliwy.

   
 

strona główna

 

 
     
     
 


Wszelkie prawa (c) MASTER'S TUNING S.C.,   Marek Staszewski Krzysztof Konicki